Wiosna to doskonały moment do sprawdzenia jakości samochodowego układu hamulcowego. Po zimie zaciski i tarcze hamulcowe mogły pokryć się rdzą i warto wizualnie ocenić ich stan techniczny. Jeśli poziom zużycia jest duży, wymieniamy pojedyncze elementy lub inwestujemy w kompletny zestaw hamulcowy. Dzięki temu mamy pewność, że droga hamowania będzie maksymalnie krótka, a nasze bezpieczeństwo na drodze większe. Kontrola hamulców na wiosnę jest tym łatwiejsza, że można to zrobić przy okazji sezonowej wymiany opon. Po ściągnięciu koła uzyskujemy dostęp do elementów układu hamulcowego i możemy ocenić poziom zużycia klocków, stan zacisków i tarcz hamulcowych.

Tarcze i klocki hamulcowe to podstawa

zestaw hamulcowySzybkość zużywania się tarcz i klocków hamulcowych w największym stopniu zależy od preferowanego przez kierowcę stylu jazdy oraz od tego, na jakich trasach najczęściej się porusza. Jazda po mieście jest najbardziej obciążająca dla samochodowych hamulców, a zatem kierowcy, którzy głównie poruszają się na krótkich, miejskich trasach, zwłaszcza po zimie, powinni sprawdzić stan klocków i przy okazji również stan tarcz hamulcowych. Jeśli jeden i drugi element jest mocno zużyty, warto zainwestować w markowy zestaw hamulcowy – dzięki temu będziesz miał pewność, że tarcze i klocki są dobrze spasowane i nie będzie najmniejszych problemów z ich prawidłowym działaniem. Jeśli do wymiany nadają się jedynie klocki, nie musimy kupować całego zestawu hamulcowego. Klocki są tańsze od tarcz, szybciej się zużywają i częściej musimy je wymieniać na nowe. Trzeba jednak pamiętać, że tracze hamulcowe również mają określoną żywotność i po pewnym czasie także i je trzeba wymienić na nowe.

Kontrola płynu hamulcowego

Płyn hamulcowy to ciecz higroskopijna, która wchłania wilgoć. Gdy w płynie znajdzie się nawet niewielka ilość wody, traci on swoje podstawowe właściwości, zaczyna szybciej wrzeć, przez co zdolność do hamowania samochodem ulega drastycznemu obniżeniu. Dlatego przy okazji wiosennych porządków warto sprawdzić jakość płynu hamulcowego i jeśli jest taka potrzeba, wymienić go na nowy. Spadek poziomu płynu hamulcowego może być z kolei sygnałem zużycia klocków hamulcowych lub jakiegoś wycieku. W takiej sytuacji, zanim wymienimy płyn, sprawdzamy klocki i tarcze. Jeśli są zużyte, inwestujemy w zestaw hamulcowy i po prostu je wymieniamy. Gdy klocki są w porządku, przyczyną obniżenia poziomu płynu hamulcowego może być jakiś wyciek lub naturalne zużycie. Wtedy wymieniamy płyn na nowy i sprawdzamy, czy ponownie następuje jego ubytek. Jeśli tak, auto powinniśmy sprawdzić u mechanika.