Klucze dynamometryczne są niezbędne wszędzie tam, gdzie istnieje potrzeba przykręcania śrub z tzw. momentem, czyli prościej mówiąc - z odpowiednią i wymierzoną siłą, która zaleca producent. Idealny układ jest wtedy, gdy wszystkie elementy (połączenia) są dokręcane za pomocą specjalnego klucza. Dzięki temu mechanik ma pewność, że śruby nie odkręcą się samoistnie, a przy tym żadna z części nie będzie obciążona przez zbyt mocny docisk. Przesadne skręcanie może spowodować zerwanie gwintu, zniekształcenie poszczególnych elementów, rozciągnięcie śrub i w efekcie problem z ich późniejszym łączeniem. Najbardziej precyzyjny jest cyfrowy klucz dynamometryczny, na którym można ustawić wartość momentu, a także odczytać ją w trakcie pracy na wyświetlaczu. klucz dynamometryczny

Kiedy klucz jest niezbędny

Wszyscy mechanicy wiedza, że klucze potrzebne są szczególnie w przypadku dokręcania głowicy silnika. Zazwyczaj jest ona montowana do jego boku za pomocą dziesięciu śrub. W niektórych modelach może być ich nawet kilkanaście. Jeśli wszystkie będą dokręcane z niewłaściwą siłą to głowica z czasem ulegnie odkształceniu. W najsłabszym połączeniu zacznie dochodzić do ucieczki gazów. Dokręcanie śrub jedynie na wyczucie doprowadzi w końcu do nieodwracalnego uszkodzenia głowicy, a nawet silnika (jeśli ten jest skonstruowany z aluminium). Najlepszy do tego celu jest cyfrowy klucz dynamometryczny, który precyzyjnie ustali określony moment i umożliwi kontrolę nad przebiegiem pracy.

Kiedy klucz jest potrzebny

Klucz przydaje się również odnośnie elementów o delikatnej konstrukcji, gdzie może istnieć prawdopodobieństwo ich uszkodzenia, np. w przypadku nakrętek wykonanych z tworzywa sztucznego. Takie nakrętki zazwyczaj znajdują w meblach i innych elementach wnętrza. Klucz ma uzasadnione zastosowanie również w bagażnikach dachowych, które posiadają aluminiowe części. Dlaczego odpowiednie przykręcenie jest tak ważne? Jeżeli dokręcimy nakrętki zbyt mocno, możemy je uszkodzić. W drugą stronę – jeżeli wykonamy pracę zbyt słabo, ryzykujemy wypadek (bagażnik może spaść w czasie jazdy). Producenci podają zatem w instrukcjach wskazany moment dokręcania śrub.

Kiedy klucz może się przydać

Ręczny lub cyfrowy klucz dynamometryczny przydaje się także w warsztatach wulkanizacyjnych. Jeżeli zadanie nie wymaga pospiechu, wówczas klucz stosuje się po wstępnym przykręcaniu śrub w kołach. Najpierw w ruch idzie klucz elektryczny lub pneumatyczny, a następnie każdą ze śrub precyzyjnie dociąga się za pomocą klasycznego klucza ręcznego lub dynamometrycznego.